Search This Blog

Wednesday, December 8, 2010

Handphone-Satu kisah

Ini kisah Handphone. Ada orang panggil talpon tangan, Handset, Telefon Bimbit dan sebagainya. Masa aku bekerja di Subang Jaya sekitar 1994 dulu, aku dan abang aku adalah diantara orang yang awal menggunakan Handset. Kami memang lama mengimpikan untuk memiliki sebuah Handset. Bila duit dah siap kumpul aku pun ke Subang Parade untuk membelinya. Abang aku terlebih dulu memilikinya. Walaupun harganya agak mahal sekitar RM400-RM800 pada masa itu, aku tak menoleh kebelakang lagi. Memang teruja bila benda yang kita impikan berada di tapak tangan sendiri.
 Model pertama yang aku beli ni ialah Nokia 100. Di anugerahkan


Value Mode Of The Year 1994 ( Mobile Office High Honour). Model ini hanya mempunyai  Nombor saja. Beratnya 345gm dan 30 Jam Standby Power.  Tiada kekunci huruf. Pada masa itu sistem SMS belum wujud. Berdaftar dengan Celcom Art 900 dan tiada slot untuk Sim Card. Jauh sekali Kamera seperti yang kita ada hari ini. Sebab itu Video sendiri buatan Malaysia tak wujud pada masa itu. Ha haa..
Bila balik, kawan-kawan serumah semua gelakkan aku. Sebabnya aku tak habis-habis merenung handset aku tu yang tak berbunyi-bunyi. Apa taknya, siapa nak call aku. Member-member aku sorang pun tak ada Handset. Kelakar kalau di ingat kembali.

Boleh la dikatakan pada masa itu, handset adalah satu kemahuan bukan satu keperluan seperti hari ini. Sekarang budak kecik pun dah ada Handset.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...